Dzisiaj lekcję fizyki rozpoczęliśmy od powtórzenia wiadomości z poprzedniej lekcji, a następnie uzupełniliśmy detali związane z widmem fal elektromagnetycznych. Bez trudu rozpoznajemy widmo liniowe absorpcyjne i emisyjne.
Widmo liniowe emisyjne ma szereg kolorowych kresek wyraźnie od siebie oddzielonych na czarnym tle, a widmo absorpcyjne na czarne kreseczki na tle barwnego widma.
Widmo liniowe emisyjne ma szereg kolorowych kresek wyraźnie od siebie oddzielonych na czarnym tle, a widmo absorpcyjne na czarne kreseczki na tle barwnego widma.
Głównym zagadnieniem fizycznym omawianym na lekcji to budowa jądra atomowego.
Pani profesor rozbudziła naszą wyobraźnię, pokazując nam malutkie modele jąder różnych atomów, ktróre musieliśmy zidentyfikowa.
Pani profesor rozbudziła naszą wyobraźnię, pokazując nam malutkie modele jąder różnych atomów, ktróre musieliśmy zidentyfikowa.
Oto informacje o budowie jądra atomowego:
*Jest ono zbudowane z protonów i neutronów, czyli nukleonów. *Nukleony bardzo mocno przyciągają się siłami, które nazywamy siłami jądrowymi jądrowymi. Siły te są krótkozasięgowe i przyciągające.
* Układu okresowy pierwiastków pozwala ustalić skład jądra danego atomu.
*Liczba atomowa, jak pamiętamy z chemii, wskazuje liczbę protonów w jądrze.
*Liczba masowa wskazuje liczbę wszystkich nukleonów (protony +neutrony). Natomiast liczbę neutronów uzyskamy, gdy od liczby
masowej odejmiemy liczbę atomową.
masowej odejmiemy liczbę atomową.
Następnie omówiliśmy izotopy , czyli odmiany pierwiastka, które posiadają
różną liczbę neutronów w jądrze.
Na przykładzie miedzi musieliśmy omówić izotopy tego pierwiasta.
W przyrodzie miedź występuje w postaci dwóch izotopów opisanych liczbami masowymi: 63 i 65.
Z układu okresowego zamieszczonego w naszym podręczniku nauczyliśmy się odczytywać izotopy pierwiastków oraz określać najbardziej rozpowszechniony izotop danego pierwiastka.
Teraz każdy wykorzysta wiadomości, które przerabialiśmy na lekcji, a które ogólnie omówiłam w tym WPISIE, oraz prześledzi układu okresowy pierwiastków, ponieważ zadanie domowe wymaga tej wiedzy i pomocy dydaktycznej.
Na przykładzie miedzi musieliśmy omówić izotopy tego pierwiasta.
W przyrodzie miedź występuje w postaci dwóch izotopów opisanych liczbami masowymi: 63 i 65.
Z układu okresowego zamieszczonego w naszym podręczniku nauczyliśmy się odczytywać izotopy pierwiastków oraz określać najbardziej rozpowszechniony izotop danego pierwiastka.
Teraz każdy wykorzysta wiadomości, które przerabialiśmy na lekcji, a które ogólnie omówiłam w tym WPISIE, oraz prześledzi układu okresowy pierwiastków, ponieważ zadanie domowe wymaga tej wiedzy i pomocy dydaktycznej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz